Recherchez billet d'avion Reservez vos vacances, promotions et lastminutes Recherchez votre hotel Reservation locations de voiture Recherchez votre croisière Reservation vacances de ski: hotels, locations France, Italie, Suisse, Autriche...Grand choix pour tout budget.

Travel Magazine n°264 - "Krant van morgen" maart 2009

Achter de coulissen bij belgotrip.be

Belgotrip, dat momenteel twee mensen plus externe ontwikkelaars tewerkstelt, is de internetafdeling van het reisbureau Jetexpress in Brussel met als zaakvoerder niemand minder dan Wilfried Lauwers. Denis Pappi (maker van de site, 37 jaar) is de verantwoordelijke van deze afdeling en wordt bijgestaan door Véronique Vanloocke (34 jaar, voormalig productmanager lastminute.com).

De voordelen van een online vitrine

Het reisagentschap B2B2C belgotrip.be werkt de elektronische uitwisseling van bedrijven (B2B) naar particulieren (B2C) in de hand. De internetgebruiker kan er inderdaad allerhande producten vinden gaande van een vliegticket of een hotelkamer tot klassiekere forfaits zoals een vakantie in de bergen/aan het strand of een cruise via andere diensten zoals het huren van een auto of het kopen van een treinticket. De vermindering van de kosten voor transacties en menselijke tussenkomst in vergelijking met een klassiek systeem zijn de twee belangrijkste voordelen van een elektronische handelsoplossing. Maar natuurlijk zijn er ook andere voordelen zoals de kortere transactietermijnen, de getrouwheid en de betrekkingen met de internetgebruiker die dit soort activiteiten aanmoedigen. “belgotrip.be bevindt zich nog in de ‘aanloop’fase. Na 1 jaar bereikt het voor 2009 al de helft van de omzet van 2008 en heeft het al 1 200 bezoekers per dag. De reserveringen op onze site worden automatisch gegenereerd. Er zijn geen mensen meer nodig om dit te bevestigen. De site belgotrip.be werd ontwikkeld rond het concept XML (Extensible Markup Language) dat toelaat de verschillende zoekinstrumenten autonoom te beheren om bijvoorbeeld een product of een bestemming te benadrukken. Zo kunnen we gerichter de doelgroep bepalen van onze producten naargelang van de markttendenzen. En dat is wat de traditionele reisagent doet door in zijn vitrine de verschillende promoties af te drukken en op te hangen", licht Denis Pappi toe. Om de site in de kijker te zetten, heeft het team een beroep gedaan op de diensten van Promisys, Extenseo en Hi-media. Deze laatste beheert vooral de inbound- en outboundacties.
Aanvullend

Een virtueel reisbureau is niet noodzakelijkerwijs een concurrent van het klassieke reisagentschap, maar is er eerder een aanvulling op. Het virtuele agentschap houdt inderdaad rekening met de verschillende soorten motivatie van de potentiële kopers zoals het fenomeen ‘om het even wanneer’ dankzij de langere uren (24 uur per dag en 7 dagen per week) en ‘om het even waar’ waardoor de internetgebruiker kan reserveren zonder dat hij uit zijn luie zetel hoeft te komen.
En de toekomst?

Denis Pappi: “Op dit moment zijn we volop aan het groeien. Dankzij onze inspanningen op het vlak van referenties, aansluitingen en virale marketing en vooral dankzij onze nieuwsbrief is er nog heel wat potentieel. We nemen het voorbeeld van onze nieuwsbrief die momenteel 12000 abonnees telt. In het bijzonder dankzij de doelgerichte aanpak verwachten wij in december 2009 40000 abonnees te hebben. Wij bieden ook de reserveringsmotor "package" aan alle reisbureaus aan als 'whitelable' (witte merk) via het bedrijf Boostonline (www.boost-online.be) waardoor de partners de verschillende zoekinstrumenten van de touroperators kunnen integreren in één enkele database. Boostonline biedt al het witte merk aan onder andere bij Service Voyages en Voyages Copines, Aquatours, Pasteels…”

De loopbaan van Denis Pappi

Denis Pappi is afgestudeerd aan het ISALT (hoger instituut voor beheer toerisme en vrijetijdsbesteding) in 1994. De twee daaropvolgende jaren heeft hij gewerkt in reisbureaus (CIT en Acotra). Hij was in het bezit van het befaamde IATA-diploma en daardoor hield hij zich vooral bezig met de verkoop van vliegtickets. Daarna opent hij een bureau dat gespecialiseerd is in het organiseren van wintersporten: Yeti Travel. De virtuele wereld sprak hem enorm aan en daarom aanvaardde hij in 2000 om in België een agentschap te openen voor Travelprice, een Frans virtueel reisagentschap. ‘Het was een uitdaging en terzelfder tijd een eerste ervaring met e-toerisme', verduidelijkt Denis. ‘En ik heb het aanvaard! Met vier hebben we het bureau opgestart; zes maanden later was ik algemeen directeur en had ik twaalf mensen in dienst… Er moet wel worden gezegd dat we heel wat financiële middelen hadden, want het bedrijf, dat internationaal was, wou zich overal vestigen om de Europese leider te worden.’
Denis blijft bij Travelprice tot in 2003 wanneer het bedrijf wordt overgenomen door lastminute.com, de nr. 3 in de wereld voor de verkoop van reizen online. Denis blijft algemeen directeur voor de Benelux voordat hij in 2004 'het schip verlaat' na een nieuwe overname. ‘Op dat moment zette ik mijn parcours op de verkoop via internet deels op losse schroeven en heb ik een bureau geopend van de Franse touroperator Donatello die zich in België wou vestigen.’
In 2006 wordt hij general manager van Your Travel. Maar daarna krijgt het virus hem weer te pakken en keert hij terug naar de internetmarkt waar hij een nieuwe site ontwikkelt, belgotrip.be. Maar om tegemoet te komen aan de vraag van heel wat agentschappen maakt hij van zijn toepassing een ‘wit merk’ zodat om het even welk bureau het kan gebruiken en op zijn eigen internetsite kan plaatsen. Daartoe richt hij een handelsvennootschap, Boost-Online, op en de toepassing wordt sinds januari 2008 op de markt gebracht in de hele reissector.
‘Het is een stresserend beroep’, vertelt Denis, ‘waarbij je moet kunnen goochelen met grafieken, codes ontwikkelen, over specifieke kennis beschikken, maar dat leer je allemaal heel snel…’

Onze toppunten/onze sterke punten | Algemene voorwaarden | Bedrijfs informatie | Site Map

Accueil | Flight | Holidays | Hotel | Car |Cruise | Ski

BELGOTRIP belongs to « JETEXPRESS cie » Licence A 1054